Da dro vi!

Etter en intens innspurt var endelig dagen her. Vi samlet oss hos Syver med familie, venner og bekjente. Etter et par timer bevegde alle seg ned mot Breivik båthavn hvor vårt nye hjem, Veto VIII, ventet.

Plutselig kommer diverse gaver ombord. Kaker, Champagne, Spekeskinke og diverse tv serier. Vi skjønte fort at vi ikke trengte bekymre oss for mat med det første. Deretter var det på tide å si farvel. Etter noen kloke ord fra Syvers far og farfar, kastet vi loss. Stemningen var på topp, og vi seilte avgårde.

Klare til å dra

Første stopp var i Son. Her fikk vi besøk av min kjære mormor og morfar, og min siste vaksine ble satt. Neste morgen satte vi kurs mot Kristiansand. Været var flott, og vinden bra, så vi forsatte helt til Mandal uten stopp . I Mandal skinte sola, og vi møtte blant andre «Camilla fra Mandal». Men etter noen timer var vi lei, så vi tok med oss Gautes far Knut Erik, og heiste seil mot Skottland.

Camilla fra Mandal

På grunn av en liten storm måtte vi ta en liten detour ute i Nordsjøen. Vell ute på havet fikk Gaute øye på en liten spurv som landet på dekk. Spurven fikk navnet Mannskap 2, men dessverre hadde Mannskap 2 ingen form for manerer. Etter bare noen minutter var fugleskitt i cockpitten et faktum, og innen timen hadde Mannskap 2 bestemt seg for å dø.

Mannskap 2 holder utkikk, enn så lenge

Bare noen timer senere fikk vi oppleve Nordsjøens ville dyreliv igjen. Denne gangen i form av delfiner som hoppet opp og ned rundt baugen. Delfinene var overraskende spreke og klarte å holde følge med oss i hele to timer.

Delfiner i baugen

Etter tre døgn med beinhard seilas, kunne vi endelig skimte skottland i horisonten. Vi fulgte Skottlands kyst i et døgn til før vi nådde Inverness. Dagen etter fortsatte vi oppover Caledonian kanalens mange sluser. Etter å ha seilt gjennom Lock Ness kom vi til Fort Augustus, et lite tettsted som lever på «sluse turisme», og Loch Ness suvernirer.

Where's the god damn Loch Ness monster?!

Jo lengre inn i kanalen vi kom, jo kjedeligere ble slusene. En sluse tok ca 30 minutter, pluss ventingen på andre båter, og med de 40 slusene vi dro gjennom har vi tilbragt over 20 timer i sluser de siste dagene.

Veto i en av de altfor mange slusene...

På vei gjennom kanalen ble vi kjent med blant andre Neill fra Cork i Irland. Han var på seiltur med mennene i familien, men syntes ikke det å dra på pub med en gjeng med eldre menn var så attraktivt, så han endte opp med å være mye med oss. Han var med oss hver kveld i 3-4 dager før vi kom ut av kanalen. Vi sa hade til Neill og regnet ikke med å se noe mer til han før evt i Cork som kansje blir vårt siste stopp i Irland. Men mer feil kunne vi ikke ha tatt, for noen timer senere på vei inn til den lille byen Oban, så vi plutselig en seilbåt som hadde gått på grunn. Seilbåten tilhørte selvfølgelig familien til Neill. Dermed måtte de inn til nærmeste havn for å sjekke skaden på båten, og enda en kveld hadde vi Neill ombord. Skaden på båten deres var dessverre så stor, at de måtte ta fly hjem. All maten ombord på båten til Neill, hadde de jo ikke lengre bruk for, så som takk for «gjestfriheten» fikk vi all maten deres. Noe som ble godt tatt imot på Veto.

Kaptein RødSkjegg og Co, med Neill

Vi forlot Neill, igjen, å satte seil for Crinan canal. Vi kom til Crinan kanalen, hvor slusene til og med var manuelle, noe som resulterte i mye hardt arbeid for Johannes. Fra Crinan canal, gikk turen til Belfast, i Nord Irland, hvor vi befinner oss for øyeblikket.