«Mick Jagger doesnt want you here»!

Ja, da har det igjen blitt en stund siden vi har fått oppdatert bloggen, men det burde være en positiv ting for det betyr at vi har gjort mye spennende!

Etter Union dro vi til den berømte øya Mustique som er kjent for å være pakket med kjendiser og andre rike personer. Etter vi hadde lagt båten i moring på Mystique dro vi til den eneste restauranten på øya. Vi bestemte oss for å gå en tur på øya og kanskje få et lite glimt av noen kjendiser. Etter en liten stund ble vi stoppet av Security som ba oss om å dra tilbake til båten. Nysgjerige som vi var og fast bestemt på at det er vår «norske rett» å kunne gå hvor vi vil, fortsatte vi ferden. Men ble igjen stoppet av vaktene og øyas «sheriff» som ba oss dra tilbake til båten. Så vi begynte å gå tilbake til båten, men allerede etter kort tid traff vi på to jenter som plukket oss opp i sin shiny golf bil og rå kjørte oss tilbake til båten. Det var da vi hadde gått ut av bilen og takket dem for turen at vi la merke til at «sheriffen» og Security hadde fulgt etter oss hele veien. «Sheriffen» mente han kunne senke båten vår hvis vi ble funnet på øya igjen, så vi innså at dette var en meget privat øy og ga opp vår jakt på å finne huset til Mick Jagger som vi ettertrykkelig hadde fått beskjed om at ikke ønsket oss på øya. Så da befant oss vi igjen på den eneste restauranten på øya.

Mystique tilhører ikke Grenadinene, men er kjøpt opp av det private selskapet «Mystique Company» og det virker som den rike øya gjør sitt for å bestikke den fattige øygruppen. På Bequia møtte vi en lokal som fortalt historier om papparazzier som skal ha forsvunnet på øya og mytene sier de skal ha blitt drept av øyas «Security». Men turen vår til Mystique ikke bare skuffelser. Vi fikk i det minste hilse på Basils Charles som er den uoffisielle kongen av Mystique og snakket med en som seilte i en vakker 146 fots skute, som i sin tid var eid av «Errol Flynn», som prøvde å kapre Vetos mannskap.

Erlend Vs. Havet

Tidlig neste morgen dro vi fra Mystique og satte igjen kurs mot yndlingsøya vår, Bequia. For å sjekke ut samt si hadde til vårt elskede pizzasted på øya.

Neste stopp var St. Lucia hvor vi la oss i marina i Rodney Bay etter vår aller røffeste seilas så langt på turen. Siden det ene forstaget røk har vi benyttet oss av en midlertidig løsning hvor vi festet forstaget i ankerbrønnen istedenfor. Når store bølger skyldte over dekk og gjentatte ganger fylte opp ankerbrønnen (som nå hadde luken oppe pga. Forstaget), ble båten fylt med store mengder vann og Johannes og Syver fikk seg en våt opplevelse i forpiggen.

En typisk Karibisk "Squall" med mye vind og masse regn

Etter flere uker i de øde Grenadiene, var det deilig å komme til et sted med store supermarkeder, fastfood etc. I Rodney Bay plukket vi opp Jakob som har tilbragt de to siste ukene på St. Lucia med kjæresten sin, Caroline. Dagene på St. Lucia gikk først og fremst med på å spille billiard med nye venner og vi skulle gjerne vært på øya mye mye lengre. Men Caroline måtte rekke fly hjem til Norge fra Martinique, så vi ble nødt til å dra etter bare tre dager.

Beslaget som vi fikk sendt med fra Norge og naglet fast i bommen. Fungerer perfekt!!

For øyeblikket befinner vi oss på Martinique hvor vi har vært siden i går. Under seilasen streiket Pc en min (Gaute), som vi bruker som kartplotter. Seilasen ble derfor av den old school typen, med plotting i papirkart. Noe vi sikkert har godt av å få oppfrisket en gang i blant. Vi ligger ankret opp utenfor hovedstaden, Fort A France. Fort A France er en relativt stor by med mange skumle typer og byen er helt øde om kveldene. Men i byen er en gammel venn som vi ikke har sett på lenge og ble veldig glad for å se... McDonalds!

Fort A France

Kirken I Fort A France

I kveld seiler vi mot Guadeloupe hvor vi skal møte Synne og Frida som skal seile med oss en ukes tid.