Regnskog, Surf og Superyatcher!

Det har plutselig blitt en liten stund siden siste innlegg.               Vi liker å holde dere på tærne

Sist dere hørte fra oss var vi på vei til Guadeloupe for å hente Frida og Synne. Etter det har det skjedd en hel del. Vi plukket opp jentene og satte kursen sørover til en liten, men fantastisk, øygruppe ved navn The Saints. Det var veldig god stemning på øyene, som var bebodd for det meste av franske pensjonister og turister. På den andre siden av øya lå det en utrolig vakker lagune, der vi tilbrakte en del tid. Vi forlot The Saints og ferden gikk videre til Dominica, en naturrik, men fattig øy. Vi kom først til Portsmouth, som ligger på den nordvestlige siden av øya, men etter en dag dro vi videre til Dominica's hovedstad, Rosseau. Selv fra båten kunne vi se den rike naturen til Dominica, og bestemte
oss raskt for å leie en taxisjåfør for å dra på ekspedisjon.

Bernard the taxidriver var en av de koseligste personene vi har møtt. Han tok oss med inn til Trafalgar Falls, to fantastiske tvillingfosser. Her klatret vi helt inn til foten av fossen og tok oss et bad. Vannet var iskaldt i forhold til hva vi er vant til, men holdt nok rundt 20 grader. Erlend, Syver og Joey klatret ut av fossen for å utforske mer av området, og fant etterhvert noen glovarme kilder. Vannet var fra en vulkan, og temperaturen lå på ca. 40 grader. I ettertid mener gutta at det var noe av det beste de har opplevd.

Ferden bar videre til "the screws", som også besto av varme kilder. Her kunne du svømme fra kulp til kulp og nyte en kald øl i det varme vannet

Samme dag fikk vi høre at det store karnevalet på Dominica skulle åpne dagen etterpå, og hele øya giret seg opp til folkefest. Vi sto tidlig opp dagen etterpå for å ta turen til regnskogen nok en gang. Denne gangen skulle vi se Karibiske Indianere, da Dominica er den eneste øya i det vestindiske hav som fortsatt har noen ?Caribs? igjen. Indianerreservatet levde ikke opp til forventningene våre, men det var alikevel spennende å se de tydelige indianske trekkene/væremåte på de som bodde der. Da vi kom tilbake igjen bar det rett på karneval. Byen var i ekstase og det var vi også etter en del rum. Først var det en stor parade, og vi så det ene ekstreme kostymet etter det andre. En svært morsom kveld ble avsluttet med at Erlend klarte å krangle seg til å komme opp på scenen. Han påsto hardnakket at vi var et norskt kor som skulle opptre. Stakkars scenesjefen kunne ikke annet enn å gi seg, så snart var alle 7 oppe på scenen der vi sang vår kjære "ja vi elsker" foran et fullstappet publikum. Seansen ble til og med vist live på dominikansk TV.

Tidlig neste morgen bar det tilbake til Guadeloupe der jentene hadde ett fly å rekke. Etter å ha sagt farvel til jentene, gikk Erlend, Syver og Johannes hjem fra internettcafeen i marinaen. Det som i utgangspunktet skulle være en kort tur tilbake der middagen ventet, endte overraskende. Ikke mindre enn 2 minutter unna Veto ble de 3 gutta ranet med pistol. Erlend hørte noen løpe bak seg og snudde seg for å så se en person løpe mot de med en hvit maske. Han stoppet Syver og Erlend, og prøvde å rive Syver sin PC ut av hendene hans. Plutselig kom det en annen raner som holdt en pistol mot brystet til Johannes. Vi skjønte at det ikke var så mye å gjøre; vi måtte bare gi de pcene og det lille vi hadde av cash. Dagen etterpå gikk vi og rapporterte det, noe som tok over 5 timer, men nå har vi 5 flotte ransrapporter, skrevet på fransk! Etter det hadde vi lite lyst til å være i "drittmarinaen" Point a Pitre så vi la oss i neste by, Le Gosier. Le Gosier var mye hyggeligere og veldig nærme der venninen vår, Thea, går på franskskole. De neste dagene besto av å cruise i bilen til Thea, surfe og chille.
Dessverre måtte Jakob, grunnet ryggsmerter, dra hjem til Norge i en måned for behandling.

Etter noen dager i Le Gosier gikk ferden videre til St. Maarten, og på turen var planen å stoppe på supervulkanøya Montserrat. Det var umulig å legge seg noe fornuftig sted, så vi la oss noen timer på Nevis, en øy vi har hørt er ekstremt farlig. De timene vi tilbrakte på Nevis var veldig hyggelig og ufarlige, før vi dro videre til St. Maarten. Etter en time i St.Maarten så vi på nyhetene at en av høyesterettsdommerene i USA hadde blitt ranet med machete på Nevis.
St. Maarten er et helt utrolig sted. Øya er delt i to, en nederlandsk del og en fransk del. Øya er et skatteparadis for amerikanske rikinger. Vi var kun på den nederlandske delen fordi det var noen ting vi trengte å fikse på båten, og da var den skattefrie nederlandske delen helt klart best. Vi lå i Simpson Bay der det lå en gigantisk flåte med megayatcher. Privat Yatcher like store som danskebåten, og mange velstående mennesker.

Utelivet overgikk alles forventinger! Erlend ble god venn med en del musikere fra Cape Town i Sør Afrika, som han senere sto på scenen og jammet med i en drøy time. St Marteen er himmelen hvis du trenger å reparere båt, så vi fikk fikset en del mellom festingen. 4 dager før vi skulle dra fra St. Maarten fikk vi igjen besøk av Frida som skal seile med oss i noen uker. 18 februar dro vi fra St. Maarten med kurs mot BVI, der familien til Syver ventet. Etter en tur hos tolleren som mente at vi var alt for unge til å seile og derfor drev med narkotika, ble båten ransaket. Vi fikk vi til slutt sjekket inn i landet da tolleren ikke fant noe i båten vår, til hans store skuffelse.  I dette øyeblikk er situasjonen slik at ombord har vi Erlend, Frida, Gaute og Joey mens Syver er med familien sin i en super kæxmandu villa. Vi har brukt mesteparten av tiden vår her på å surfe, bade og slappe av. Josiahs Bay er et herlig surfespot med mange gode surfere som ligger på nordkysten av Tortola. Planen er å være på BVI i 2 uker før ferden går videre til USVI. Så alle som er aktive leser av bloggen vår, ikke forvent dere noe nytt innlegg. Vi er eksklusive bloggere!